10 gode råd

    10 gode råd, til sundere fødder


  1. Skyl fødderne dagligt.

Lunket vand er bedst, og det er tilstrækkeligt at skylle dem i brusebadet. Hvis du bruger sæbe, skal du være opmærksom på, at sæbe udtørre huden


  1. Tør fødderne grundigt

Fødderne skal tørres grundigt, når de har været våde, især mellem tæerne. På den måde kan du forebygge hudsvamp, der trives i varme, fugtige og mørke omgivelser.


  1. Klip neglene lige over.

Negle skal klippes lige over. klipper du dem ned i siden, risikere du at få nedgroet negle, som kan danne betændelse. sker det, skal du søge professionel behandling hos en fodterapeut.


  1. Brug fodcreme.

smør fødderne ind i creme hver dag, når de er blevet skyllet. Cremen holder huden på fødderne smidig og forebygger hård hud og revner. Undgå at komme creme mellem tæerne.


  1. Hård hud og ligtorne skal fjernes.

Hård hud og ligtorne er tegn på, at dine fødder er belastet forkert. Derfor kan det være en god grund til at kigge nærmere på dit fodtøj. Du kan få hjælp til at fjerne hård hud hos en fodterapeut.


  1. Motioner fødderne dagligt.

Dine fødder har rigtigt godt af at bevæge sig hver dag. Det styrker fodens muskler og bevægelighed. Du kan f.eks. krumme og sprede dine tæer og vippe fødderne op og ned.


  1. Åndbare strømper

Skift til rene strømper hver dag. Sørg for, at strømperne ikke strammer, og brug så vidt muligt strømper, der er svedtransporterende eller lavet af natur materialer som f.eks. bomuld. Strømper af f.eks nylon forhindrer huden i at ånde, så sved og frugt bliver i strømpen.


  1. Tjek dine sko.

Du kan tjekke, om dine sko passer til dine fødder, ved at tage sålen ud og stille dig oven på den. Stikker dine fødder ud og sålen, går du i for små og smalle sko. Det kan påvirke dine fødder og ændre din naturlige fodform.


  1. Overvej indlæg

Hvis dine fødder har fejlstillinger, kan du gå på en uhensigtsmæssig måde, hvilket kan dine dig smerter helt op i ryggen. Du kan derfor have glæde af et indlæg, der kompensere for fejlstillingerne og giver dig en bedre gang. Hvis indlæg skal virke, skal de fremstilles individuelt til dine fødder og behov. Det kan du få gjort hos en fodterapeut.


  1. Dine fødder har det faktisk bedst i sko, der passer til det, du er i gang med. Derfor skal du vælge forskelligt fodtøj, alt efter om du skal på arbejde, til fest, dyrke sport eller slappe af.


Copyright @ fodterapi-langsigaard.dk

Delivered by Liana Creative